Visar inlägg med etikett matlagning. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett matlagning. Visa alla inlägg

fredag 23 oktober 2015

Superfredag

Idag började jag dagen med att dricka skumppa och äta en smörgås fylld med smör, ost, avokado, gurka, bacon, grynost och äggröra. Efter det smällde jag ännu i mig en våffla med nutella-topping. En start på dagen som jag start rekommenderar.
Och nej tyvärr är detta ingen vana jag gör varje fredag, utan orsaken var Annas födelsedag. Vi såg det som en bra orsak att traska iväg med fyllda matpåsar och duka upp en frukost hemma hos henne.

Vad har jag annat gjort då? Tja, förra veckan var det ju höstlov, och jag brummade iväg till Nagu i en bil fylld med systerdöttrar, en syster och en mor. Blev en helg fylld med sömn, mat, sol och socialt umgänge. Så passade vi även på att fylla på våra lager inför vintern och plocka några påsar svamp.


Bra när man har med småbarn så man "är tvungen" att ta en picknickpaus mitt i svampplockandet :)


måndag 14 september 2015

Ida-dagen

Måste säga att jag är mycket stolt och tacksam över mina utisar. Förra veckan blev det tal om namnsdagar och som jag redan lärt mig förra året är ju tydligen namnsdagar inget övriga människor firar. Men såklart klargjorde jag att en namnsdag är en mycket bra orsak att fira. När jag sen berättade att det var min namnsdag denna vecka var det genast ett par som erbjöd sig att baka en kaka åt mig. Och sagt och gjort, idag blev jag bjuden på världens bästa namnsdagskaka. Helt fantastiskt!

Pannkakstårta med massa choklad, grädde, nutella och bananer. De har verkligen på koll vad jag gillar :)
Det är inte bara mina utisar som vill uppvakta mig på min namnsdag utan råkade också läsa att jag skulle fått gratis biltvätt namnsdagen till ära idag. Nästan så jag tänkte sticka iväg och köpa en smutsig bil bara för att få utnyttja erbjudandet...

söndag 13 september 2015

Inhemsk mat

I fredags hade jag lovat visa lite typisk finländsk mat åt några utisar så vi ställde till en liten Finnish food dinner. På menyn stod karelska piroger med äggsmör, memma och bondost med hjortronsylt.

De karelska pirogerna blev succé, jag tror alla gillade dem och alla 27 pirogerna och 20 äggen gick åt som smöret.


Nästa rätt på tur var memman. Jag gillar memma men har börjat tycka att det nog räcker att äta det endast en gång i året, men eftersom utisarna gärna ville smaka det och jag faktiskt hittade det i flera butiker slog jag ändå till (men ja, jag fick väldigt konstiga blickar i butiken..). 

De var rätt skeptiska när de såg paketet och tyckte det snarast såg ut som koskit eller något annat otrevligt. De flesta tyckte ändå om de första skedarna men sen plötsligt tog det stopp och det blev inte så värst höga betyg. Ett par av dem fullkomligt älskade det dock och bestämde sej för att importera memman hem!


Eftersom jag var rädd att många inte skulle gilla memman ville jag inte avsluta middagen med det, utan som sista rätt tog vi bondosten. Jag har alltid gillat bondost men faktiskt aldrig själv testat äta det med hjortonsylt. Men eftersom jag gjorde sån bra research inför middagen insåg jag att det är såhär man ska äta det. Rätten blev därmed ny för både mig och utisarna, och toppade första platsen tillsammans med de karelska pirogerna! 

tisdag 8 september 2015

Nya smakupplevelser

Ibland måste man våga testa nya saker, det gäller lite vad som helst i livet. Förra veckan körde jag all in och testade två helt nya (och rätt konstiga) maträtter.

Ända sedan i våras har jag gått och funderat på att slå ihop choklad och avokado. Eftersom båda är såå goda tänkte jag att båda tillsammans ju borde bli dubbelt så bra. Tog några månader innan jag fick det testat men förra veckan råkade jag ha både choklad och avokado på bordet så då tog jag chansen och satte ihop dem.


Och resultatet då? Nu skulle jag ju helst vilja säga att det var himmelskt gott och att jag nog uppfunnit en ny efterrätt. Men tja, det var kanske inte det bästa jag ätit. Men jag har inte gett upp hoppet helt ännu, och jag tror säkert det ännu kommer komma en chokladsort med avokadosmak - då ska ni minnas vem som först introducerat detta ;)


Eftersom min chokladkonsumtion är rätt hög innehöll förstås också den andra rätten choklad. I lördags gjorde vi nämligen en chokladpizza! Det hela började som ett skämt men plötsligt stod vi faktiskt där och bredde nutella och strödde chokladströssel på en helt vanlig pizzadeg. Och det här kan jag ärligt säga att blev otrooligt gott. Såg lite mystiskt ut men kombinationen var hur bra som helst och det blev en lämplig efterrättspizza.

Den sista touchen fick vi genom att ännu strö lite florsocker ovanpå :)

söndag 23 augusti 2015

Nya tag

Vilken sommarpaus det blev. Kom så in i att inte blogga längre så har helt glömt bort att börja igen. Men tänkte ge det ett försök igen, det är ju ändå rätt kul.

Sommaren har verkligen varit en av dom bättre. Interrailen var otroligt lyckad - besökte 4 nya länder, ca 15 städer och fick återse så många vänner från min Uppsala-tid.

Men nu är jag tillbaka i Åbo, redo för en ny termin och nya äventyr. Har flyttat in i min första allra egna lägenhet vilket känns riktigt bra.

Jag har avslutat sommaren på bästa sätt genom att vara utistutor åt ett gäng härliga utbytesstudenter. En sån bra övergång från att återgå till det "normala" livet efter utbytestiden. Och ett så bra sätt för att upptäcka mer av Åbo. Har under några veckor hunnit besöka Nådendal, Vepsä (en mysig ö här lite utanför), Hirvensalo, Varissuo och flera andra ställen där det tydligen finns studentbostäder. Är riktigt fundersam över vad jag gjort de senaste 4 åren eftersom det börjar kännas som jag inte sett mycket mer än Åbo centrum och universitetsområdet förr…

Nådendal var hur fint som helst!
En del av gruppen i ett soligt Vepsä :)
Vi cyklade till Hirvensalo för att plocka blåbär, vilket flera av utisarna aldrig gjort förr!
Efter det hade jag övertalat dem att ordna en "choko-fest", så vi hade något att äta blåbären med. Och vad gott det blev! Rekommenderar verkligen att smälta choklad och äta den med blåbär - mm mm mmm!
Obs! Var inte oroliga, detta är bara en liten del av chokladen - det kom ännu givetvis dubbelt mer! ;)

måndag 25 maj 2015

Baka med Fazer

Är riktigt stolt över hur väl jag lyckats sprida Fazers choklad under mitt år här. Har fått de allra flesta av mina utisvänner att förstå hur gott det är - kan ju tilläggas att det givetvis inte behövts mycket övertalning, en del har till och med upptäckt det helt på egen hand.

Hur som helst blev det tal om olika kex och cookies med en kompis här om dan och vi bestämde oss för att göra våra egna Fazer-inspirerade cookies. Jag ville gärna ha både smält choklad och chokladbitar i, och lyckligtvis hittade vi precis ett sådant recept.

Såklart tänker jag dela med mig av det underbara receptet;

110 g smör
110 g (1,7 dl) farinsocker
110 g (1,1 dl) strösocker

Börja med att vispa ihop dessa till en jämn smet. Gärna med elvisp. Vi hade ingen, så istället blev det att vispa för hand i ca 10 minuter (jag låtsades dock vara upptagen med andra saker de 10 minutrarna, hehe)..

1 ägg
1/2 tsk vaniljsocker

Blanda sen i ägget och vaniljsockret.

1/2 tsk salt
220 g (3,7 dl) vetemjöl
1/2 tsk bikarbonat
340 g choklad

Och till sist de övriga ingredienserna. Hacka hälften av chokladen i lagom stora bitar som du blandar i degen. Den andra hälften av chokladen smälter du. 

Sen tar du hälften av degen och trycker ner i muffinsformar, samt gör små hål i mitten på varje kaka.
Därefter klickar du på den smälta chokladen i hålen. (Vi använde choklad med hasselnötter till den smälta chokladen). Till sist trycker du på degen som finns kvar, och gräddar i ugnen ca 15 min i 170 grader.
Låt dom svalna något, men sen är det bara att njuta! Som ni ser liknar dom mera på muffins än cookies, men är kanske ändå något hårdare än muffins.. Och obs! Dom är väldigt maffiga, så räkna inte med att äta mer än en åt gången..

Receptet är taget härifrån. Mycket beskrivande bilder och text - rekommenderad läsning med andra ord.

onsdag 8 april 2015

Påskmuffins med vitchoklad

Påsken till ära passade jag på att baka riktiga påskmuffins. Jag smaksatte och färggav dem med citron så att de blev passligt påskgula. Eftersom de blev riktigt goda tänkte jag vara snäll och dela med mig av receptet. Tror nog att de går att göra fastän det inte är påsk också ;)


150 g smör
2 dl socker
2 ägg
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 rivet citronskal
1,5 msk citronsaft
100 g vitchoklad

1) Vispa margarin och socker. Tillsätt ägg. 2) Blanda ihop torrvarorna separat och blanda ner i smör-socker-äggblandningen. Tillsätt även citronskal och -saft. 3) Smält vitchokladen och och häll över den i smeten. 4) Fördela smeten i muffinsformar. Grädda i ugnen i 175 grader, ca 30 minuter.


Frosting:
125 g naturell färskost
100 g smör
5 dl florsocker
2 msk citronsaft
1,5 tsk rivet citronskal
1,5 tsk rivet apelsinskal

1) Vispa färskosten mjuk och blanda samman med det rumstempererade smöret. 2) Sila ned florsockret i smör- och färskostblandningen i omgångar under kraftig omrörning. 3) Tillsätt citronsaften och det rivna skalet. Vispa smeten slät. 

onsdag 18 mars 2015

Vegerecept

Jag har aldrig gillat vegetarisk mat så mycket tidigare, men eftersom många av mina kompisar är vegetarianer har jag nu och då varit så illa tvungen att äta vegetariskt. Men för varje gång har det gått lättare och nu kan jag faktiskt stolt säga att jag gillar mycket av den vegetariska maten. Under det senaste året har jag lärt mig att äta (och till och med tycka om!) flera gröna nyttigheter såsom sparris, broccoli, spenat och zucchini.

Några favorit-vegetariska-recept har jag samlat på mig under det senaste året, som jag nu tänkte dela med mig av;

Spenat-fetaost-paj


Detta är en enkel men god paj. Tina upp frysta spenattärningar i en stekpanna och blanda i det i lite äggstanning. Häll sen på en pajbotten och pynta med lite fetaost. 

Tack för det receptet Linda! :)


Vegepaj


På denna goda paj lägger man svamp, paprika och fetaost (och tomat om man inte är tomatallergiker). Ska jag vara ärlig brukar jag dessutom krydda till den med lite knaprigt bacon ibland (fast då försvinner vegetariskheten förstås..) Krämigheten fixar man med grädde, ägg och lite färskost. 

Merci beaucoup Soffi! :)


Sås med svamp och zucchini


Denna rätt gjorde vi med några utiskompisar i höstas lite som ett "man-tager-vad-man-haver" recept, men det blev hur gott som helst. Bara att skära upp zucchini och svamp, steka det och hälla på grädde. Kan ätas med t.ex. pasta eller klyftisar.

Enda problemet med denna rätt är att jag oftast inte håller mej mätt så länge när jag ätit det..kanske jag bara borde äta dubbelt mer nästa gång? 

onsdag 4 mars 2015

Mat från hela världen

Igår blev jag sistaminuten-inbjuden till en international dinner och eftersom jag blev så sent inbjuden behövde jag inte ta med mej någon finsk mat, utan fick bara gå dit och äta. Och som ni vet tackar man ju aldrig nej till gratis mat. Dessutom kände jag mig alltför asocial och uttråkad av att ha suttit hemma hela dan så det passade mig utmärkt att få socialisera mig lite på kvällskvisten.

Vet inte riktigt hur många länder som var representerade där, men rätt så många gissar jag eftersom det var runt 20-30 pers på plats. Tyvärr hade jag ju inte kunnat förbereda mig inför detta på bästa sätt genom att komma med en kurrande hungrig mage, så orkade inte ens smaka på alla rätter. Pinsamt men sant. Lyckades iaf få i mej några godbitar såsom österrikisk apfelstrudel och faktiskt några finska rullor, som jag tror var fyllda med crème fraiche och renskav. Mycket gott!

Fanns massor med mat - här saknas ännu säkert hälften!  
Amerikanerna hade gjort mac&cheese - något jag länge velat smaka på. Blev dock lite besviken på det, men ska förhoppningsvis ännu ge det ytterligare en chans..
Apfelstrudeln / äppelkakan. Mm mmm! :) 
Shelby, Emelie och Miriam :)

lördag 28 februari 2015

Flygande Jakob

Som jag tidigare skrev gjorde vi ju en trerättersmiddag i Åbo tidigare i veckan, och jag och Anna ansvarade för huvudrätten. Vi bestämde oss för att göra Flygande Jakob, vilket är en rätt som jag älskat ända sedan lågstadiet, då jag blygt gick och frågade efter receptet av våra snälla köksor.

Eftersom maten skulle vara vegetarisk nu var vi dock tvungna att ändra lite på receptet, så vi tog helt kallt bort all kyckling och ökade istället mängden svamp. Till oss köttätare strödde vi ändå på lite stekt bacon också, men vegetarianen i sällskapet verkade mer än nöjd med sin tallrik fastän hon inte fick något knaprigt bacon. Eftersom kycklingen brukar vara den dyra delen av flygande jakob uppfann vi ju härmed en betydligt billigare variant av denna utsökta rätt. Not bääd!

Vi stekte ca 700 g svamp, och hällde största delen av det i en smord ugnsform. Sen vispade vi 4 dl grädde, blandade i 1 dl chilisås och hällde på den krämiga smeten på svampen. Efter det strödde vi på den resterande svampen och lade in i ugnen i ca 20-25 min, 225 grader.
Till serveringen strödde vi ännu på lite salta nötter och knaprigt bacon åt en del av oss. Och så förstås ris och lite avokado.
 Busenkelt !

torsdag 26 februari 2015

Åbo-reunion

Det har blivit en lite längre bloggtorka här eftersom jag haft fullt upp med att njuta av min Åbo-vistelse. Med skyhöga förväntningar flög jag över potten för över en vecka sen, och otroligt nog blev veckan precis så bra som jag tänkt mig. Fick träffa nästan alla de människor jag saknat mest, gå och äta billig studentlunch, dra på halaren och fira fastlagstisdag, festa loss på B, gå på bio, sitta och chilla på logopedi-vinden, äta massa gott osv. Bytte sovplats nästan varje natt, så hann bo på fem olika ställen. Lyckades iaf välja fantastiska värdar, som skämde bort mig med underbara frukostar, sköna sängar och snygga lakan, gästfrihet och trevligt sällskap. Tror det har varit riktigt välgörande med en lång Åbo-paus, eftersom det fått mig att uppskatta varje liten del så mycket mer igen.

Låter några bilder berätta mera om veckan;

Här lämnar jag Sverige och flyger ut över det åländska vattnet :)
Redan första kvällen fick jag träffa hela logo11. Helt sjukt roligt att ha alla samlade på samma ställe igen :)

Åbo välkomnade mig med ett härligt solsken de första dagarna.
Fastlagstisdagen började vi traditionsenligt på B, för lite ärtsoppa och fastlagsbulle. Iofs tog jag ingen ärtsoppa eftersom jag redan var proppmätt av den fantastiska frukosten Soffi hade slängt i mig. Bullen åt jag inte heller så mycket av eftersom grädden var så misslyckad..men miljön var ju iaf trevlig :)
Sen bar det av upp till det kalla Vårdberget och pulkkatävlingen, där Date tog hem segern.

Det bjöds på mycket gratis mat - bl.a. varm kakao, som Ylva här har dekorerat med vispgrädde och marshmallows.
På kvällen förfestade jag med dessa två filurer och 50 shades of grey-spelet. Och det var precis så kul som det låter!
...men tyvärr får jag inte berätta mera om spelet, eftersom vi alla var tvungna att skriva på ett sekretessavtal med tystnadsplikt innan vi började spela :)
Efter spelet bar det såklart av till Borgen, med stort B. Där tog jag igen de senaste månaderna och dansade loss ända till Finlandia (stängning).
En vanlig morgon hemma hos Anna: baconstekning!
Och vad vore väl ett Åbobesök utan en äkta Arezzo-pizza? 

På fredagkväll bar det av till B igen, denna gång endast med Amanda. Men kul hade vi för det!
Min sista kväll ställde vi till med trerättersmiddag med Anna, Soffi och Ylva. Alla var ansvariga för en rätt och själva middagen dukade vi upp i Ylvas korridorskök. Blev ju hur mysigt som helst :)

Middagen bestod av sallad med krämiga örtbatonger, vegetarisk flygande jakob och (delvis) hemmagjord glass med chokladsås och maränger. Mums! :)
Just före jag hoppade på båten tillbaka till Sverige invigde vi årets memma-säsong. Kunde ju inte ha varit i Finland över en vecka utan att ha ätit något riktigt typiskt finländskt, och vad passade väl då inte bättre denna årstid än memma? ;)

onsdag 11 februari 2015

Nutella day(s)

Förra veckan var International Nutella Day. Tyvärr firade jag inte den på rätta dagen, men har sett till att kompensera det och köpt en nutella-burk denna vecka istället. För att inte bara behöva sitta och äta direkt ur burken gjorde jag idag en nutella-fondant, som jag hittat recept på. Förutom nutellan behövdes det bara några få vanliga bakingredienser och under några sekunder i mikron var den färdig. Så mycket enklare kan det inte bli. Snäll som jag är tänkte jag dela med mej av det fantastiska receptet;

1 cm tjock skiva smör (30g)
3 msk Nutella
1 ägg
3 msk socker
4 msk vetemjöl
1/2 tsk bakpulver

Fyllning:
1 tsk Nutella

Låt smöret smälta tillsammans med Nutellan 30 sekunder i en mugg i mikron. Vispa tills smöret och nutellakrämen blandats ordentligt och låt blandningen svalna något. Vispa sedan successivt ner ägg, socker, vetemjöl och bakpulver.

Tillaga 40 sekunder i mikron. Tillsätt fyllningen av Nutella och lägg in ytterligare 40 sekunder i mikron. 

Klart!

Väldigt gott och väldigt maffigt. Skulle nog rekommendera att ha en klick grädde eller glass på sidan om också.

torsdag 29 januari 2015

Svensk mat

Maten här i Sverige är ju väldigt lik vår hemma i Finland, men lite olikheter finns ändå. Något jag saknar är den hederliga länkkorven. Här finns nämligen inget annat än falukorv, vilket är långt ifrån gott. Så några korvrätter blir det aldrig här, och inte heller kyckling. Kycklingen här är nämligen hemskt dyr, har ännu inte sett ett paket under 100 kronor(!). Men häromdan upptäckte jag att man kunde köpa den fryst för ett betydligt billigare pris, så kanske det är dags att testa det så småningom.

Lite andra märkligheter är att jag inte hittat ananas som bitar, utan endast kross eller hela skivor. Jogurt är också svårt att hitta på burk, åtminstone om man är laktosintolerant, då ska man tydligen inte äta mindre än 1 liter åt gången.

Förutom oätliga, dyra eller märkliga varianter krånglar de även till namnen på olika maträtter här ibland. Vem skulle t.ex. kunna tro att makaronipudding står för vår makaronilåda? Låter ju som två helt skilda saker.

Men sen har ju faktiskt Ica sina roliga reklamer varje vecka, som väger upp lite för det dyra och märkliga. Tycker Pirkka kunde börja med något liknande hemma i Finland.

veckans snackis: Vem är nya Ica-Stig?

För att inte låta allt för negativ till Sveariket måste jag ju också räkna upp lite bra saker, som jag kommer att sakna härifrån. Något de är bra på här är såser och olika krämiga saker på burk/tub. Här slipper man tänka på att röra ihop sin egen bernaisesås, det är bara att köpa det direkt på burk. En annan sak jag upptäckt är billig fisk. 4 lämpliga laxbitar per förpackning säljs typ överallt, och väldigt ofta till specialpris dessutom. Tummen upp!

En annan sak som Sverige får pluspoäng för är att de säljer värktabletter och nässpray i matbutiker (det gör de väl inte i Finland?). Och förstås den billiga chokladen, vilket jag antagligen redan nämnt ett antal gånger.

Som avslutning på detta matiga inlägg tänkte jag dela med mig av receptet på stuvade makaroner, som jag gjorde för någon dag sen. Stuvade makaroner känns som en typiskt svensk maträtt, åtminstone hade jag aldrig gjort det tidigare. Men eftersom det lät som en lättlagad, billig maträtt hade jag min klasskompis Sara att lära mig det.

Typ som vanliga makaroner alltså, bara lite krämigare!
3-4 pers
Koka upp 1 liter mjölk (under omrörning), tillsätt lite redning (mjöl + vatten)
 och häll i 5 dl makaroner.
Krydda med muskot, salt och peppar.
Låt småputtra på svag värme tills makaronerna är mjuka och har dragit i sig mjölken.

Busenkelt!

måndag 19 januari 2015

Helgen som gått

För mycket sömn i helgen tycks resultera i stora insomningssvårigheter denna söndagkväll. Så tänkte passa på och berätta kort om helgen som gått istället och hoppas på att det gör mig sömnigare...

I helgen har äntligen de nya utisarna anlänt, vilket jag iofs inte märkt på annat sätt än genom en överaktivering i olika fb-grupper. Men under veckan som kommer får jag väl för femtioelfte gången leka lite gulis och delta i deras orienteringsvecka. Dags att slå på charmen igen och hoppas på att få några nya kompisar :)

Igår träffade jag dock en utiskompis som faktiskt är kvar här ännu - nämligen Erika, som jag träffade min allra första dag här i höstas. Vi hann tyvärr inte träffas så mycket under hösten men igår tog vi igen de senaste månaderna över en fika och fortsatte sedan på kvällen med att gå på bio på filmen Hunger games.


Idag har varit en passligt slö och skön söndag med lite skype-samtal, filmtittande men också avancerad matlagning. Klirrade in lite vuxenpoäng genom att göra mitt livs första lasagne från scratch. Gott blev det!

Lasagne à la Ida redo att gräddas.

lördag 17 januari 2015

Halvtidsfest

Igår hade vi halvtidsfest med lk13 (=logopediklass-13). De firade att de hade avklarat exakt halva utbildningen och jag kunde istället fira att jag avklarat halva utbytet (eller kanske rättare sagt att jag har halva kvar). Vi hade delat in oss i tre matgrupper, där varje grupp ansvarade för en rätt. Jag hörde till huvudrättsgruppen och vi åstadkom en utsökt god svamprisotto. Så kul att få fixa trerättersmiddagar igen och härligt att äta ordentlig och rätt så lyxig mat också mellan varven (dan innan bestod min middag av gröt...). Kul också att få ha lite logo-klasskvällar igen (men jag saknar er nog logo11!).
Förrätt: Jordärtskockasoppa med ostgratinerat tunnbröd. Huvudrätt: Svamprisotto med spenat. Efterrätt: Choklad och kolapaj. Fantastiskt gott! :)
Linnéa, Katarina aka "Kattis" och Sara.
Hanna och Linnéa.