Visar inlägg med etikett gratis. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett gratis. Visa alla inlägg

söndag 27 september 2015

Ida och chokladfabriken

I fredags åkte jag på en utflykt som definitivt kräver att få ett helt eget inlägg. ESN ordnade nämligen en resa till Helsingfors med ett stopp vid Fazers chokladfabrik. "En dröm som går i upplevelse för många barn - och vuxna" står det på deras hemsida och det håller jag definitivt med om. Var ungefär så ivrig som ett litet barn som skulle ha födelsedag och julafton på samma dag, och besöket levde såå upp till mina förväntningar.

En guide berättade först lite om Fazers historia men ganska genast kom vi fram till ett litet rum fullt med choklad - och vi blev instruerade att gå in och äta så mycket vi bara ville/orkade. Vilken dröm alltså! Försökte att inte bli för ivrig utan i lugn takt äta mig igenom alla chokladsorterna. Och som jag njöt av varje sekund därinne. Gratis + choklad är minsann en kombo som passar mig bra.



När vi alla var mätta och belåtna fick vi gå vidare och titta på lite filmer om själva chokladtillverkningen. Lite synd att vi inte själva fick gå in och titta hur chokladen tillverkas men så bra som besöket i övrigt var kan jag inte klaga. Som pricken över i:et fick vi alla påväg ut varsin goodiebag med massa av fazers godsaker.


Efter Fazer-besöket åkte vi vidare upp till Olympiastadion för att titta på huvudstaden uppifrån tornet. Efter det åkte några av oss ut till Sveaborg och vandrade runt i solskenet ett par timmar. Hade glömt hur fin den ön är och det var speciellt fint nu när träden börjar bli färggranna och fina och det fortfarande var relativt varmt och skönt ute.

Utsikt från Olympiatornet. 
:)
Sveaborg!
Löven börjar få fina höstfärger.

lördag 26 september 2015

Vardagsglädje

Det har hänt mycket kul denna vecka. Sånadär små händelser som lyst upp vardagen. I onsdags t.ex. fick jag gå på rektorns "cocktail party", som hölls för alla utbytesstudenter vid ÅA samt alla härifrån som varit på utbyte förra läsåret. Vi hade förväntat oss en liten liten matbit och inte mycket därtill. Men inne i Arkens matsal var värsta buffén uppdukad med laxsallad, saftiga kycklingbiffar, bröd och vin. Allt detta fick vi gratis. Inte illa ÅA, inte illa.

Vilken tur att jag åkte på utbyte så jag fick bli bjuden på detta!

Dagen efter hade vi ost- och vinkväll eller gulis-/gamylkväll med logopederna. Känner verkligen av att jag varit borta ett år eftersom det nu finns två årskurser med ansikten som jag inte känner igen. Kul att få se dom nya studerande iaf och kul att vi med logo11 som vanligt var bra representerade.

Senare på kvällen gjorde jag något så konstigt som att promenera ut till ingenstans med några utisar för att öppna en surströmmingsburk. Vet inte hur eller från vem idén kom men surströmmingslukten kändes som något som hör till allmänbildningen att känna till. Och vi hade förstått att denna lukt inte är något man vill sprida inomhus, så därför fick det bli utomhus på en folktom gata. Tog en stund innan lukten riktigt nådde oss men sen kändes det verkligen av. Svårt att beskriva lukten, men den var tillräckligt förfärlig för att man skulle bli lite illamående och att vilja stoppa fisken i munnen var inte ett alternativ heller.

Mums! Eller så inte..
Urk.

tisdag 22 september 2015

En vecka i mitt liv

Vad har jag gjort den senaste veckan då? Jo jag har ännu ett år trängts med nya gulisar på årets Gulisakademi och plockat på mej gratis godis, pennor, paraply, tygkasse och hör och häpna ett 8G usb-minne! Utbudet på denna mässa blir ju bara bättre och bättre för varje år. Sen har jag också trängts och dansat loss på ännu ett Back to school party på Monkey.

Gratis är gott!
Över helgen åkte jag hem till Malax några dagar. Bussen som skulle ta mig till tågstation bestämde sig för att ge mig mer spänning i vardagen och inte alls dyka upp (tack för det) så jag fick i smått panik hoppa in i en taxi och hann precis på minuten med mitt tåg upp till Pampas. Hemma har jag mest lagat mat och ätit. Tror jag har en speciell mage som blir dubbelt så stor när det vankas gratis mat så magen blir aldrig riktig fylld hemma utan jag kan äta hur mycket som helst. Får hoppas jag istället klarar mig på mindre mat ett tag framöver då :)

Mellan mattiderna lekte jag förstås också en hel massa med dessa två :)
Nu är jag tillbaka till Åbo och tillbaka till graduskrivandet. Jag har också inhandlat årets motionsavgift och gått och spinnat. Så har jag varit till tandläkaren och tandhygiensten. Att gå till tandhygienisten med inflammerat tandkött måste vara en av de värsta sakerna jag gjort på länge (definitivt värre än att operera bort visdomstanden förra året). Kommer troligtvis ha värk och blodsmak i munnen resten av kvällen. Förhoppningsvis får denna mardrömsupplevelse mig att använda tandtråd lite flitigare i fortsättningen.

Duktig studerande.

måndag 14 september 2015

Ida-dagen

Måste säga att jag är mycket stolt och tacksam över mina utisar. Förra veckan blev det tal om namnsdagar och som jag redan lärt mig förra året är ju tydligen namnsdagar inget övriga människor firar. Men såklart klargjorde jag att en namnsdag är en mycket bra orsak att fira. När jag sen berättade att det var min namnsdag denna vecka var det genast ett par som erbjöd sig att baka en kaka åt mig. Och sagt och gjort, idag blev jag bjuden på världens bästa namnsdagskaka. Helt fantastiskt!

Pannkakstårta med massa choklad, grädde, nutella och bananer. De har verkligen på koll vad jag gillar :)
Det är inte bara mina utisar som vill uppvakta mig på min namnsdag utan råkade också läsa att jag skulle fått gratis biltvätt namnsdagen till ära idag. Nästan så jag tänkte sticka iväg och köpa en smutsig bil bara för att få utnyttja erbjudandet...