Visar inlägg med etikett video. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett video. Visa alla inlägg
söndag 19 april 2015
Veckans filmtips
Jag insåg igår att jag ännu hade en bio-fribiljett som såklart måste användas upp förrän jag åker härifrån. Direkt jag insett det blev jag såå biosugen så jag gjorde genast slag i saken och traskade iväg på bio med min klasskompis Karin. Valet föll på en fransk film; La famille Bélier, som i korta drag handlar om en sjungande tjej som är tvungen att fungera som tolk åt sin döva familj. Och vilken feel-good film alltså! Rolig, gripande och helt underbara franska sånger. Vi var båda på riktigt gott humör när vi traskade hem igen och de franska sångerna spelas nu på repeat på min spotify. Med andra ord rekommenderar jag filmen!
torsdag 16 april 2015
Youtube-Daniel
Om ni kollade på Idol 2010 kanske ni minns att en av deltagarna hette Daniel? Eftersom jag gillade Idol-Daniel blev jag glatt överraskad när jag såg att han nuförtiden bor i Uppsala (kändis, you know). På senare dar har han tydligen gått och blivit känd igen tack vare olika youtube-klipp han lägger upp. Och efter att ha kollat igenom de allra flesta av dem kan jag konstatera att han är riktigt rolig och duktig. Så om ni har några extra minuter till förfogande, kan jag rekommendera följande;
Vad gör Björne och Trasdockorna idag?
Vilket nordiskt land är BÄST?
fredag 6 mars 2015
Europeiska logopeddagen
Grattis alla logopeder / talterapeuter, idag är det europeiska logopeddagen! I Uppsala firas den genom att alla logopedstudenter fick föreläsningsfri dag, men istället fick de i uppgift att sprida information om logopedi. Hela eftermiddagen satt lk13-klassen i biblioteket och informerade om logopedutbildningen, så passade på att umgås med dem några timmar och gå deras tipsrunda (där man vann gratis godis).
Nu sitter jag hemma och känner hur fest-abstinensen slått in. Tycker jag har tagit det alltför lugnt på sistone, så skulle gärna hitta på nåt ikväll. Ska dock upp tidigt imorgon för att åka iväg på körläger, så vi får väl se hur kvällen slutar. Men...det är ju faktiskt bara logopeddag en gång i året, så den borde väl ändå firas...?
Denna fina logopedsång gjorde några Uppsala-studenter förra våren :)
Nu sitter jag hemma och känner hur fest-abstinensen slått in. Tycker jag har tagit det alltför lugnt på sistone, så skulle gärna hitta på nåt ikväll. Ska dock upp tidigt imorgon för att åka iväg på körläger, så vi får väl se hur kvällen slutar. Men...det är ju faktiskt bara logopeddag en gång i året, så den borde väl ändå firas...?
måndag 2 mars 2015
Valter Virus och Bobban Bob
Jag tror jag kommer bli en bra arbetstagare i framtiden. Jag passar nämligen oftast på att bli sjuk precis när jag får ledigt, så att jag säkert inte ska missa något viktigt. När jag kom tillbaka från Åbo hade jag för första gången på länge inte egentligen några planer alls, så såklart såg förkylningsbobborna chansen att överta min kropp så snabbt som möjligt. Hela helgen har därmed bestått av ett enda långt filmmaraton och massor med ingefära, finrexin och mynton. Fast iofs var det riktigt skönt att bara få ligga hemma för sig själv ett par dagar efter min supersociala Åbo-vistelse. Men nu känner jag mig dock färdig med det, och har verkligen ingen lust att ägna resten av min lediga tid till att ligga hemma. Så tack och adjö bobbor.
Om någon annan också ligger hemma och kollar film eller bara annars har en extra timme över, så rekommenderar jag starkt detta klipp! Johan Glans - World tour of Scandinavia. Sällan jag sitter och skrattar för mig själv, men av detta kan man inte annat. Såå roligt!
Om någon annan också ligger hemma och kollar film eller bara annars har en extra timme över, så rekommenderar jag starkt detta klipp! Johan Glans - World tour of Scandinavia. Sällan jag sitter och skrattar för mig själv, men av detta kan man inte annat. Såå roligt!
tisdag 4 november 2014
Vadelmavene-pakolainen
I söndags var jag på bio med en klasskompis, och vi såg den svenska filmen Hallonbåtsflyktingen. Har för mig att jag har varit tvungen att läsa den boken på finska någon gång under min skolgång, men antagligen förstod jag inte så mycket av den eftersom jag inte kände igen nåt av handlingen i filmen. Nåväl, det gjorde ingenting, jag gillade verkligen filmen ändå och kan starkt rekommendera den. Den handlar om en kille, som benämner sig som "tvångsfinne", eftersom han är född i en finsk mans kropp men egentligen vill vara svensk. Sen tar han båten över till Sverige och övertar en svensk mans identitet. Var lite extra kul att se den eftersom jag kunde känna igen mej i en del saker. Inte för att jag känner mig som en tvångsfinne eller övertagit någon annans identitet, utan bara för att jag också flyttat till Sverige. Men som sagt, helt sevärd film!
måndag 3 november 2014
Studentskrivning all over again
Förra veckan hade jag alltså höstens första tent. Tentprocedurerna här är verkligen något helt annat än vad jag är van vid från Åbo. Tenten skrevs i en superstor sal som tydligen skulle rymma ca 300 pers, så det var också många andra ämnen som samtidigt skrev. Skrivningen påminde sen väldigt mycket om våra studentskrivningar; telefonerna måste låsas in i ett skåp utanför salen, inga jackor eller väskor vid bordet, id-kortet skulle ligga synligt på bordet och folk satt och åt snacks/mat samtidigt som de skrev. Själva tenten var också något annorlunda än vad jag är van vid. Istället för att skriva några essä-frågor bestod denna tent av säkert runt 20 kortare, mer detaljerade frågor, och många var baserade på olika case-beskrivningar. Var lite nervös innan eftersom jag visste att upplägget skulle vara annorlunda, men måste ändå säga att jag gillade det (kanske eftersom jag faktiskt kunde svara på alla frågor).
Och på tal om tentor och tentastress måste jag ju bara visa denna passande låt, ifall ni missat den:
Och på tal om tentor och tentastress måste jag ju bara visa denna passande låt, ifall ni missat den:
tisdag 7 oktober 2014
Uppståndelsen
Wow, vilken härlig känsla att äntligen börja återgå till livet efter en lång influensa-vecka. Har i princip bara legat den senaste veckan, och gått igenom alla tänkbara symtom; snuva, sjuk hals, feber (läs på finlandssvenska: stegring), muskelvärk, inflammerade ögon osv... Började nästan tro att jag aldrig mer skulle bli frisk när det bara kändes värre för varje dag. Men idag tycks det äntligen ha vänt (knack knack ta i trä), och jag känner mig lite piggare. Lite gott har det ändå kommit från att ha varit sjuk, för tydligen var det en "sjukledig" vecka som krävdes för att jag äntligen skulle börja studera lite också. Så nu har jag påbörjat tentläsningen (är faktiskt ute i god tid ändå, eftersom tenten är först om 3 veckor) och också förberett mig mentalt inför nästa kurs (läs: skrivit in alla föreläsningar i kalendern). Insåg att detta är den sista lugna veckan, från och med nästa vecka blir det nya tider, med föreläsningar i princip varje dag. Så bäst att passa på och njuta.
Eftersom jag den största delen av veckan ändå bara sett på filmer och serier, tänkte jag dela med mig av en sevärd film jag sett. Extra plus förstås att Zac Efron är med i den ;)
Eftersom jag den största delen av veckan ändå bara sett på filmer och serier, tänkte jag dela med mig av en sevärd film jag sett. Extra plus förstås att Zac Efron är med i den ;)
That Awkward Moment
måndag 15 september 2014
Från säng till rullstol
Idag hade vi en lite annorlunda föreläsning. Förflyttningsteknik hette den och hölls av sjukgymnast-studerande (eller fysioterapeuter, som de faktiskt bytt namn till här i Sverige också). Vi fick alltså lära oss hur man på olika sätt ska förflytta sängliggande patienter, t.ex. svänga på dem, få dem högre upp i sängen eller hjälpa dem till en rullstol. En nyttig och praktisk föreläsning, som vi knappast skulle ha hemma i Finland, så det var kul. Jag gillar även att de tycks ha åtminstone lite mer samarbete med andra studerande här än vad jag är van vid.
Måndagkvällen till ära tänkte jag bjuda på en rolig sång, som min holländske vän visade. Titta - och lär er det viktigaste ni behöver veta om Skandinavien :)
Måndagkvällen till ära tänkte jag bjuda på en rolig sång, som min holländske vän visade. Titta - och lär er det viktigaste ni behöver veta om Skandinavien :)
fredag 29 augusti 2014
Majonnäs, choko och vin
Igår hittade jag äntligen en billig matbutik här. Jag bor nämligen i princip granne med en Ica, men tyvärr är den väldigt dyr, så får nog försöka handla på andra ställen om jag inte vill bli ruinerad. Men igår hittade jag som sagt en annan Ica, som var betydligt billigare och inte heller så långt borta. Fastän Finland och Sverige är grannländer fanns det knappt ett enda märke här som vi har hemma i Finland. Lyckligtvis förstår jag ju alla etiketter så det är i alla fall inte så svårt att hitta det man vill ha.
Ica tycks vara som Finlands Pirkka, så det finns en billigare variant av typ allting av märket Ica. En annan sak jag lagt märke till är att de verkligen tycks gilla majonnäser och bernaisesåser här i Sverige. De finns antingen på burk eller tub precis överallt, jag såg dem faktiskt på flera olika ställen i affären. Nåväl, det passar ju mig. Var lite orolig innan jag skulle komma hit ifall de skulle ha Fazers choklad här, men det har de lyckligtvis. Och hör och häpna är den till och med lite billigare här! En platta här (även de med smak) kostade bara runt 20 kronor, vilket alltså är dryga 2 euro. Perfekt! På tal om billigare saker stack jag mig även in till Systembolaget igår och kunde konstatera att även vinet är något billigare i Sverige. Billigt vin och choko - tror jag ska trivas här ;)
...men visst ska jag väl äta nånting grönt också:
Ica tycks vara som Finlands Pirkka, så det finns en billigare variant av typ allting av märket Ica. En annan sak jag lagt märke till är att de verkligen tycks gilla majonnäser och bernaisesåser här i Sverige. De finns antingen på burk eller tub precis överallt, jag såg dem faktiskt på flera olika ställen i affären. Nåväl, det passar ju mig. Var lite orolig innan jag skulle komma hit ifall de skulle ha Fazers choklad här, men det har de lyckligtvis. Och hör och häpna är den till och med lite billigare här! En platta här (även de med smak) kostade bara runt 20 kronor, vilket alltså är dryga 2 euro. Perfekt! På tal om billigare saker stack jag mig även in till Systembolaget igår och kunde konstatera att även vinet är något billigare i Sverige. Billigt vin och choko - tror jag ska trivas här ;)
...men visst ska jag väl äta nånting grönt också:
lördag 10 maj 2014
Cake to bake
Ikväll är det eurovisionsfinalen. Såg första semifinalen i tisdags, men eftersom jag missade torsdagens semifinal måste jag ligga uppe i natt och lyssna igenom de låtar som gått vidare från den dagen. Annors blir det ju nämligen opartiskt när man ser på finalen, om man hört bara hälften av låtarna tidigare. Har tyvärr inte blivit särskilt imponerad av urvalet, men Lettlands låt har verkligen satt sig på hjärnan. Synd bara att den inte gick vidare till final.
Gratis fredagkväll
Igår var jag och Soffi på en psykologisk minnesundersökning för att tjäna ihop en biobiljett. Vad gör man väl inte för lite gratissaker? Vi var snabba med att utnyttja biobiljetten så idag tog vi med oss Anna och gick på bio, helt GRATIS (förutom popcornen förstås -synd att de inte ingick i fribiljetten). Vi såg på The other woman, och jag kan faktiskt starkt rekommendera den. En riktig feelgood-film!
Fanns mycket bra musik i filmen, bland annat denna.
måndag 14 april 2014
Hur skulle du vilja dö?
Emilia tipsade mig om en sjuukt bra låt idag. Har lyssnat och gått och nynnat på den typ hela kvällen. Så har ni inte hört (och sett) den förr, gör det NU: obs! kolla in deras snygga dans! ;)
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)