Visar inlägg med etikett resa. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett resa. Visa alla inlägg

fredag 23 oktober 2015

Superfredag

Idag började jag dagen med att dricka skumppa och äta en smörgås fylld med smör, ost, avokado, gurka, bacon, grynost och äggröra. Efter det smällde jag ännu i mig en våffla med nutella-topping. En start på dagen som jag start rekommenderar.
Och nej tyvärr är detta ingen vana jag gör varje fredag, utan orsaken var Annas födelsedag. Vi såg det som en bra orsak att traska iväg med fyllda matpåsar och duka upp en frukost hemma hos henne.

Vad har jag annat gjort då? Tja, förra veckan var det ju höstlov, och jag brummade iväg till Nagu i en bil fylld med systerdöttrar, en syster och en mor. Blev en helg fylld med sömn, mat, sol och socialt umgänge. Så passade vi även på att fylla på våra lager inför vintern och plocka några påsar svamp.


Bra när man har med småbarn så man "är tvungen" att ta en picknickpaus mitt i svampplockandet :)


tisdag 13 oktober 2015

Logodar15

I helgen har jag varit på mitt livs tredje Logopedstudentdagar. Tidigare år har ju Umeå och Uppsala varit värdar men nu var det Lund som stod på tur, vilket var najs eftersom jag aldrig varit dit tidigare + att vi kunde besöka Köpenhamn på samma resa.

Flyget gick alltså till Köpenhamn på fredagmorgon efter en omänskligt tidig väckning. Vi var 15 st som åkte från Åbo och sammanlagt deltog runt 180 tror jag. Fredagen bestod sen av sightseeing i Lund och lyckligtvis hade vi Ida med oss som kunde visa oss runt. På kvällen minglade vi runt med andra logopedstudenter och jag fick träffa flera av mina Uppsala-klasskompisar igen!

Lund var en mysig liten stad. 
Biblioteket.
På lördagen hade vi ett späckat schema med intressanta föreläsningar, med föreläsare som bl.a. själva haft afasi, bytt kön eller opererat bort struphuvudet. På kvällen hade vi sittning på Lunds nation och fastän jag egentligen tycker jag tröttnat på sitzar var denna ändå riktigt rolig med trevligt bordssällskap och inte alls för utdraget och långt.

Varje ort skulle framföra ett spex. Vårt panikskrev vi dagen innan men det blev en bra sång med lite lärdomar om finska och några dialekter :)  (melodi: Brev från Kolonien)

Mörka logo11:or redo för sittning!

Sista dagen steg vi igen upp tidigt, hällde i oss kaffe och åkte till Köpenhamn för lite turistande. Tredje gången på ett år som jag besökte staden så tycker jag så småningom börjar hitta rätt bra där. Åtminstone till Ströget, Nyhavn och Havsfruen. Vi gick även och lunchade och råkade i misstag pricka in en lyxrestaurang, där det blev en hel del missförstånd med servitören och sist och slutligen var enda vi fick en liten fiskbit för 15 euro och några glas vatten för 8 euro. Inte precis vad vi hade tänkt oss men fastän lunchen inte blev så mättande var det iaf en god fisk.


Stötte på världens längsta man (2,72 m) på Ströget!
God fisklunch men vi saknade något tillbehör. Fastän restaurangen hette "Smörrebröd" och vi blivit lovade bröd (tror vi?) såg vi inte skymten av något brödartat...
Kyrkan jag tänkte gifta mig i :)
Vi besökte också Christiania.
En toppen helg som absolut får tummen upp!

söndag 27 september 2015

Ida och chokladfabriken

I fredags åkte jag på en utflykt som definitivt kräver att få ett helt eget inlägg. ESN ordnade nämligen en resa till Helsingfors med ett stopp vid Fazers chokladfabrik. "En dröm som går i upplevelse för många barn - och vuxna" står det på deras hemsida och det håller jag definitivt med om. Var ungefär så ivrig som ett litet barn som skulle ha födelsedag och julafton på samma dag, och besöket levde såå upp till mina förväntningar.

En guide berättade först lite om Fazers historia men ganska genast kom vi fram till ett litet rum fullt med choklad - och vi blev instruerade att gå in och äta så mycket vi bara ville/orkade. Vilken dröm alltså! Försökte att inte bli för ivrig utan i lugn takt äta mig igenom alla chokladsorterna. Och som jag njöt av varje sekund därinne. Gratis + choklad är minsann en kombo som passar mig bra.



När vi alla var mätta och belåtna fick vi gå vidare och titta på lite filmer om själva chokladtillverkningen. Lite synd att vi inte själva fick gå in och titta hur chokladen tillverkas men så bra som besöket i övrigt var kan jag inte klaga. Som pricken över i:et fick vi alla påväg ut varsin goodiebag med massa av fazers godsaker.


Efter Fazer-besöket åkte vi vidare upp till Olympiastadion för att titta på huvudstaden uppifrån tornet. Efter det åkte några av oss ut till Sveaborg och vandrade runt i solskenet ett par timmar. Hade glömt hur fin den ön är och det var speciellt fint nu när träden börjar bli färggranna och fina och det fortfarande var relativt varmt och skönt ute.

Utsikt från Olympiatornet. 
:)
Sveaborg!
Löven börjar få fina höstfärger.

söndag 31 maj 2015

Skokloster slott

Har inte blivit så många resor denna termin, men var fast bestämd över att iaf göra någon slags utflykt eller mindre resa under maj. Min engelske vän Tom hade gjort samma beslut och vi har hela maj gått och väntat på bättre väder för att kunna ta en båt till Sigtuna och Skokloster Slott. Tyvärr har inget sådant väder kommit, men eftersom min tid här börjar ta slut bestämde vi oss för att göra utflykten idag iaf.

Vädret har levt sitt egna liv idag med växlande sol, moln, regn och en förskräcklig blåst. Men eftersom vi för det mesta fått vara inomhus gick det helt okej ändå. Kung Carl Gustaf tog oss längs med ån ner till Mälaren och fram till Skokloster Slott. Hur mysigt som helst att tuffa fram längs med hela ån, även fast vi största tiden fick sitta inomhus.



Slottet var stort och mäktigt på utsidan, men var lite besviken över hur lite man faktiskt fick se av det på insidan. Vandrade iaf runt i några kalla rum och berikade våra språkkunskaper genom att benämna föremål till höger och vänster.


Coola träd fanns det!

Efter slottet var planen att åka vidare till staden Sigtuna, vilket är Sveriges äldsta stad. Jag hade trott att slottet låg väldigt nära staden, men tydligen var det rätt så invecklat att ta sig dit. Eftersom regnet då dessutom yrde ner kändes det inte så lockande att turista utomhus. Att ta sig tillbaka till Uppsala på en söndageftermiddag var inte heller det enklaste, så det blev några timmars väntande på olika stationer. Men eftersom vi inte hade bråttom någonstans gjorde det oss ingenting. Kul hade vi ändå!

söndag 26 april 2015

Spontantrip till Stockholm

Igår hade jag tänkt gå och shoppa lite, men bestämde mig i sista sekund för att åka in till Stockholm för shoppingtur istället. Måste ju ändå utnyttja att jag faktiskt bara bor 40 minuter från huvudstaden. Dessutom ville jag gärna hinna se de fina körsbärsträden i Kungsträdgården förrän de blommat ut. En tredje orsak var dessutom att jag kunde passa på och träffa min barndomskompis Jenna, som bor i Stockholm nuförtiden.

Körsbärsträden var precis så fina som jag hoppats på;





Vad jag inte visste var att jag dessutom hade lyckats pricka in Kulturnatten i Stockholm, så bestämde mig för att stanna ända till kvällen för att kunna upptäcka lite av Stockholms kultur. Det blev en sväng till slottet och bevaka ett vaktbyte, sen hoppade vi på en 'double decker' som tog oss till ett spårvägsmuseum som faktiskt var riktigt intressant.


På museet fick man testa på en hel massa, såsom att sitta i biljettluckan :)
...och provsitta spårvagnar från olika årtionden!

Ja och sen hann vi ju med ett besök vid Globen också, eftersom Jenna&Anton bodde granne med den. Eftersom jag aldrig sett den på såhär nära håll förr blev jag ganska starstrucked och tyckte den var väldigt cool :)


tisdag 7 april 2015

Blåkulla

Tillbaka hemma i Uppsala. Årets påskväder blev lite mittemellan; varken snö eller sol, utan väldigt mycket mulet och ganska kallt. Iofs var det rätt så skönt att ha en ordentlig orsak till att bara få sitta inne och mysa. Det blev också väldans mycket mat - genast vi hade hunnit upp från en måltid var det i princip dags att ställa till för nästa. Som det ska va' när man är hemma med andra ord. Det blev också väldans mycket hålligång med två småbusar i huset, men det är väl också så som de ska va' :)

Innan jag hoppade på båten tillbaka hann jag titta in i Åbo och fortsätta ätandet där med trevligt sällskap. På kvällen hoppade jag på Viking Grace och låg och njöt av min stora lyxiga hytt hela kvällen.

Riktigt lyckad helg men också riktigt skönt att vara tillbaka i ett vårsoligt Uppsala. Nu ska jag försöka hålla mig borta från Finland de sista månaderna och istället ta till vara tiden här :)

Söt liten påskhäxa :)
Ebba och jag turades om att ligga i hängmattan hela helgen. Fast Ebbas "ligga" innebar snarare att gunga - därav den lite suddiga bilden.
Jenny och jag var ut och vandrade och upptäckte ett nytt berg med fantastisk fin utsikt.
Så vi bestämde oss för att ta med Ebba och ha picknick uppe på bergstoppen :)
Utmärkta klätterträd fanns också.
Som till och med Jenny vågade sej upp i.

onsdag 18 mars 2015

Österbottentrip

Kanske börjar vara dags för en uppdatering och ett livstecken här då. Förra veckan åkte jag hem till Malax i smyg för att på helgen ha överraskningsfest för mamma som fyllt år. Fick passa på och jobba vid Tutoris tre dagar och damma av mina finskakunskaper genom att prata lite finska samt översätta material från finska till svenska. Gick helt okej ändå, kanske det är en bra taktik att "vila sig i form" gällande finskakunskaperna?

På kvällarna passade jag på och umgås med mina favoritsyskonbarn.

nya solglasögon?
Ebba hade lärt sig cykla så det blev flera kvällspromenader/cykelturer.
På fredagkväll stod jag och Jenny i köket nonstop och gjorde pajer och en megatårta. Sen hämtade vi upp Jens&Sofia, mötte upp mammas alla bröder, klädde oss i ballonger & serpentiner och traskade iväg och överraskade födelsedagsbarnet. Det blev en rolig och lyckad dag.

Vår snygga tårta, och stora - vi åt knappt halva..:)
Vasa by night.
Efter en knapp vecka flög jag hem till Uppis igen och konstaterade att det tog ca 3,5h från dörr-till-dörr. Ungefär 2h snabbare än vad det tar att åka till Åbo..

måndag 9 mars 2015

Choir camp

I helgen var jag alltså på körläger, eller körinternat som det kallades. Vi startade tidigt på lördan och bussade iväg till ett ställe som heter Norreda, där det fanns en mysig lägergård precis bredvid vattnet. Hela lördan övade vi sen på vårt Abba-medley och fick förstås trycka i oss mat och fika lite nu som då.

"Storstugan"

På kvällen bytte alla kläder enligt temat "kom som en sång" och tjejerna höll i lite lekar åt killarna, eftersom det skulle vara herrmiddag. Blev imponerad av hur mycket folk hade satsat på sina utstyrslar, där fanns bl.a. Sergels torg, Genie in a bottle, Helan och Halvan, Royals, Highway to hell, Schnappi m.m. Själv nålade jag fast lite spelkort på mig själv och försökte föreställa Pokerface. Riktigt kul tema hur som helst!

Mina borsdsgrannar under middagen senare på kvällen :)



På lördagkväll blev det sen fest och till sist några timmars sömn i våra mysiga lägerstugor. På söndagmorgon var det bara att stiga upp igen, värma upp rösten och fortsätta sjunga. Vädret var iaf strålande så vi passade på att ta en del av repet utomhus i solen.

Sämre utsikt kunde man ju ha..
Kören sjunger in våren :)
En av sovstugorna.
Vi hade typ fem minuter fritid på söndagförmiddag. Då sprang vi ner till bryggan och började jobba på årets bränna :)

Soool <3

Helgen var hur kul som helst. Skönt att komma bort lite och platsen kunde ju inte ha varit finare. Också sällskapet var såklart toppen!